Möte med världens näst giftigaste orm

Jag lovade ju som sagt ett inlägg där jag berättar om ormen. Såhär gick de till.
Jag höll på att mocka hagarna. När det sedan var dags att tömma skottkärran gick jag till gödselstacken. Jag gick upp där, och till vänster om mig ser jag en orm. Jag stirrar på den, den stirrar tillbaka och väser, och jag kastar skottkärran mot den, springer iväg och skriker "SNAAAAAKEEEEE!!!!!". För det sa dom att jag skulle göra om jag såg en orm. Tyrone undrade vad det var för fel på mig och frågade vad jag sprang för. För att jag stod en meter från en väsande orm, svarade jag, och då släppte han det han höll på med och följde med mig.
Tyrone-"vilken färg var den?"
Jag-"eh, brun tror jag"
Tyrone-"var den svart eller brun?"
Jag-"okej, den var brun"
Tyrone-"hur stor var den?"
Jag-"typ en meter, mer än det"
Tyrone-"vilket håll flydde den åt?"
Jag-"ingen aning, jag sprang och skrek!!"
Tyrone-"haha okej, fair enough, men nästa gång, försök att se vilket håll den flyr åt"
Jag-"vadå "nästa gång"?!"

Vi gick runt gödselstacken, lyfte på diverse tunnor och bråte som låg runt omkring utan att hitta ormen. Tyrone försäkrade mig om att jag inte behövde vara orolig, den ormen lär jag inte se igen på ett tag, men att jag ska hålla ögonen öppna.
Lugnare fortsatte jag med mitt arbete. Mockade en till hage, gick till gödselstacken för att tömma kärran och fryser till is. Jag ropar på Tyrone "ORM!!!! Ormen är här!!!!" Och står helt stilla. Tyrone kommer fram till gödselstacken med en skyffel i högsta hugg, men innan han lyckats komma till bra attackposition flyr ormen iväg till sitt bo. Och vet ni var det var? Japp. Mitt i gödselstacken. Där jag går varje dag.
Vi la ut en fälla bestående av rundbalsnät, i hopp om att ormen skulle fastna när den tog sig ut ur sitt bo. Jag gick iväg, mockade ännu en hage, gick till gödselstacken för att tömma kärran, och gissa vem som var där? Och som INTE hade fastnat i fällan? Ormen såklart. Så det var bara skrika på Tyrone igen, och denna gången lyckades han döda den. Ormar, eller om det bara var den här, är väldigt seglivade. Men efter ett tag kastade den in handduken. Vi tittade på den, jag fick se huggtänderna (som är minismå) och så fick jag lyfta den. Tydligen så kan de bita på olika sätt. Antingen så nätt att man inte känner det, det har hänt att folk varit på promenader, blivit väldigt sjuka och dött för att man inte fått hjälp i tid. Eller så kan de bita så hårt att de förlamar t. ex. ett ben i ett bett. Och sen dör man såklart. Detta är alltså världens näst giftigaste orm. Som har varit en meter från mig, väst åt mig och som jag mött tre gånger på en dag. Kan ju säga att adrenalinet pumpade ordentligt!

Sen fortsatte jag mitt jobb, gick till gödselstacken för att tömma kärran, och ser något kräla på marken. Jag skrev på Tyrone att här finns minsann ormbebisar, men när vi lyft på allting och jag hittar bebisen och pekar på den visar det sig vara en ofarlig ödla. Fick då lära mig att ödlor har linjer över kroppen, vilket ormar ofta inte har, och att man på det sättet snabbt kan se skillnad.
Det var tillräckligt med reptilkontakt för hela min Australien resa hoppas jag!

 

 Tyrone och ormen
 
Igen!
 
Usch!

PS. Jag överlevde



Kommentarer
Jennie

Åh fy fasen jag hade dött!!
Hittade din blogg genom niotillfem och jag har just också flyttat till Australien. Lite mer civiliserat då ;-) För jag bor i en stad men ändå.. Har sett de värsta spindlarna och kackerlackorna någonsin här och jag visste inte ens att såna monster existerade! :-) Du ser ut att ha ett drömmigt liv ute i vildmarken, inte alla som får uppleva det! Har du instagram? Mvh Jennie

Svar: Hej! Vad roligt att du har hittat hit! Haha, har du stött på någon huntsman än? Jag har dött 20 tusen gånger av dessa jäkla djur. Jo det är väldigt annorlunda på landet. Speciellt i kontrast till Sydney som jag bodde i innan. Var bor du? Ja det har jag! Sannatj heter jag där :) min nästa plan är att dra till cairns efter detta, hur länge har du varit här?
vilsnaiaustralien

2013-10-11 @ 00:44:55
Jennie

Japp!! Hade en sån härlig besökare inne första dagen och jag trodde inte att den spindeln var riktig, jag frågade min sambo om det var ett leksaksdjur! :-) haha..
Vi bor i Adelaide och min sambo kommer härifrån, vi har bott ett tag i Stockholm men jag tyckte att det var dags att vi provar på att bo här.. :-) Jag trivs redan jättebra, har bara varit här lite över en vecka.. :-) Vi håller på att planera lite annat som vi ska se och han ska jobba lite och så.. Jag tycker att det ska bli så spännande att vara här!! Hoppas du kommer trivas i Cairns!! Mvh Jennie min insta är : jennieknutson

Svar: Hahahhaha! Ja det kan man nästan tro :) åh okej, vad spännande :) jag är sugen på att åka dit också, får se om tiden och pengarna räcker till! Hittade dig, du har en ny följare!
vilsnaiaustralien

2013-10-11 @ 12:10:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vilsnaiaustralien.blogg.se

Sanna 24, Emma 22, Två systrar söker äventyr på andra sidan klotet. Så lät det i från början. Dock åkte Emma hem efter 2,5 veckor. Så följ min resa, från storstadsliv i Sydney till goon-drickande i Cairns till farmjobb i Australiens outback!

RSS 2.0