Mitt tidsfördriv

Alltså. Jag har kommit på en sak. Jag säger ju alltid att jag är ute och mockar hagarna, men vad sjutton säger det er? En hage? Hundra hagar? Så jag tycker vi tar en titt. 
 
Hage nummer ett. Ja, jag insåg nu vilken urusel bild detta var, men den får duga. Denna hagen ligger nedanför en kulle och det är PAIN IN THE ASS att köra tillbaka med skottkärran upp igen. 
 
Här är en av the sable yards. Ungefär som en sjukhage i storlek. Det finns fyra stycken. 
 
Stable yards
 
Samma, ur en annan vinkel. Ni kan tänka er hur trångt där blir när jag, en skottkärra och en häst ska få plats. 
 
Här är en av the panel yards. Det finns två stycken och är anslutna direkt till the round yard där Tyrone tränar unghästarna. Här står oftast inridningshästar tills de är färdiga till att börja ridas, eller tömköras, sen flyttas de till de andra hagarna. 
 
En annan vinkel. Här har jag inte med mig skottkärran, utan krattar hela hagen mot kortsidan närmast på bilden, för att marken är mycket lägre där så den ska jämna ut sig. 
 
En av de större hagarna. Ser ni det lilla däcket på marken typ i mitten? Där sätter man igång vattnet. 
 
Del två av samma hage. Om ni ser nedanför denna hagen så går en väg till arenan, där planket är. Nedanför vägen är en liten åker och nedanför åkern är hagen jag visade först. 
 
En till hage. Ligger till höger om föregående hage. Detta är min favvohage att mocka, mest sand, relativt hård mark, och hästen sån står här tenderar att skita på ett ställe. Man ska ju vara glad för det lilla. 
 
Samma hage. Ser ni feedern som står där? Den är gjord av fyra däck, väger typ ett ton och det är jag som rullat dit den. 
 
Detta är ingen hage, men ändå. Här binds hästarna upp, och vem får plocka upp efter dem? Rätt gissat. 
 
En hage i anslutning till uppställningsstället. Används ibland som egen hage, men är öppnad till en annan som ni kan se. 
 
Del ett. 
 
Del två
 
Del tre. Detta är min absoluta hathage. I hela hagen växer där tjocka rötter som sticker upp ur marken som min grep har en tendens att fastna i. Varje dag. Typ hundra gånger. 
 
Sista hagen. Ser ni den lilla gräsfläcken bakom hästen närmast? Där läcker det ut vatten så där finns alltid gräs. 
 
Del två. 
 
Så förutom dessa hagar finns där fyra stora hagar som jag inte mockar. Men med lite snabb huvudräkning så får vi fram att jag mockar 12 hagar per dag, om det står hästar överallt, vilket det i dagsläget gör. Puuhhh, jag blir helt trött bara av att skriva om det. Nu vet ni hur här ser ut iallafall!


Kommentarer
Lena ( mamma)

Du behöver inga gympass i alla fall......Bara två veckor kvar? P

2013-10-24 @ 05:53:50
Inga-Britt

Jag tycker du är tapper, men snart har du gjort det klart. Det verkar dammigt värre i hagarna. Och jobbet nog för tungt. Här börjar det bli höstlikt och träden blir naknare för var dag. Kram från I-B

2013-10-24 @ 22:49:11
Pappa

Hej

Hur går det för dig? Tog du några bilder på rodeon?
Ha det bra.

Pappa

2013-10-26 @ 12:02:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vilsnaiaustralien.blogg.se

Sanna 24, Emma 22, Två systrar söker äventyr på andra sidan klotet. Så lät det i från början. Dock åkte Emma hem efter 2,5 veckor. Så följ min resa, från storstadsliv i Sydney till goon-drickande i Cairns till farmjobb i Australiens outback!

RSS 2.0